Skóra pod lupą

skóra

autor: Aneta Suchowierska

Problemy skórne, mniejsze lub większe, ma niemal każdy. Jak sobie z nimi radzić i kiedy szukać pomocy u specjalisty?

Skóra to największy narząd w jaki wyposażony jest nasz organizm. Jej główną funkcją jest ochrona narządów wewnętrznych. Na skórze możemy również zauważyć, że w organizmie dzieje się coś niepokojącego. Jednak często zapominamy, że ona także może chorować, a my nie powinniśmy ignorować żadnych sygnałów.

Akcja – reakcja

Jednym z najczęstszych problemów skórnych są przebarwienia. Przyczyn jest bardzo wiele i trudno jednoznacznie określić, co wpłynęło, że się pojawiły. Mogą to być czynniki zewnętrzne oraz wewnętrzne np. zaburzenia hormonalne czy opalanie się bez właściwej ochrony. Przebarwienia można albo zaakceptować lub podjąć z nimi walkę, która najczęściej jest sporym wyzwaniem. Skuteczne są zabiegi wykonywane przez dermatologa, kosmetologa lub kosmetyczkę, ale także pomocne jest stosowanie właściwej pielęgnacji domowej, która działała rozjaśniająco – na przykład kosmetyki z witaminą C.

OBSERWACJA SKÓRY

Bardzo ważna jest obserwacja skóry. Jeśli zauważymy, niepokojące zmiany, powinniśmy natychmiast skonsultować problem z dermatologiem. Niestety zbyt często zwlekamy z wizytą, a problem się powiększa. Jeżeli obserwujemy szybko postępujące zmiany, to nie powinniśmy czekać z wdrożeniem leczenia. Spośród zmian skórnych, które stale musimy kontrolować są pieprzyki. Jeżeli dostrzeżemy, że zmieniają one kształt, kolor czy wielkość, wtedy niezwłocznie należy poddać się badaniu dermatoskopijnemu, podczas którego lekarz sprawdzi, co to za zmiana i wytyczy dalsze postępowanie.

Chorobą, którą często bagatelizujemy jest grzybica, np. skóry lub paznokci. Powodem może być między innymi: noszenie ubrań i obuwia z syntetycznych materiałów, nadpotliwość oraz brak higieny osobistej. Również choroby współistniejące, np. cukrzyca, może sprzyjać wystąpieniu grzybicy.  Grzybica bardzo szybko zajmuje okoliczne zdrowe obszary. Łatwo się nią zarazić, szczególnie latem. Jedna osoba z grzybicą może być źródłem zakażenia nawet całej rodziny. Dlatego ważna jest szybka reakcja.

Choroby przewlekłe skóry

W przypadku chorób przewlekłych skóry, takich jak łuszczyca, łojotokowe zapalenie skóry, trądzik różowaty czy atopowe zapalenie skóry (AZS) bardzo ważna jest stała kontrola i opieka lekarska i przede wszystkim nasza uwaga. Te choroby wcale nie muszą rozwijać się szybko, jeśli tylko w porę zareagujemy i będziemy stosować się do wskazań specjalisty.

Zawsze lepiej skonsultować się z lekarzem niż ignorować problem zmian skórnych lub działać na własną rękę. Pamiętajmy, że skóra tak jak pozostałe nasze narządy również wymaga specjalistycznej opieki i niekiedy leczenia. Można o niej mówić jak o ubraniu na całe życie…, bo przecież skóry nie da się wymienić co sezon – jak części garderoby. Dlatego dbajmy o nią, by możliwie najdłużej pozostawała w dobrej kondycji.