Ratunku jestem po depilacji!

depilacja

autor: Aneta Suchowierska

Każda z metod usuwania niepożądanego owłosienia może spowodować podrażnienie skóry. Depilacja tradycyjną maszynką u niektórych kobiet skutkuje pojawieniem się krostek, zaczerwienieniem lub ogólnym podrażnieniem skóry. Podobnie dzieje się po użyciu wosku. Jak więc depilować i unikać niepożądanych objawów?

Rodzaj depilacji powinniśmy dostosować do naszych predyspozycji – skłonności do reakcji alergicznych na kosmetyki. Stosujemy więc taką metodę, która nie będzie zbyt mocno drażniła skóry, czy wywoływała dyskomfortu w postaci pieczenia lub innych niepożądanych objawów.

Podrażnienia występują zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Płeć nie ma tutaj znaczenia, liczy się poziom wrażliwości skóry oraz predyspozycje osobnicze. Wiadomo, że bezpośrednio po wyrwaniu włoska skóra się podrażnia, natomiast jeśli mamy skórę bardzo wrażliwą, płytko unaczynioną to stan podrażnienia może utrzymywać się dłużej. Wtedy powinniśmy sięgnąć po preparaty łagodzące lub przyspieszające regenerację. W pielęgnacji po depilacji bardzo dobrze sprawdzają się wszelkie kosmetyki z aloesem, panthenolem, które doskonale łagodzą, regenerują i nawilżają skórę, przynosząc ulgę i poczucie komfortu.

Kolejnym kryterium, którym powinniśmy się sugerować przy doborze metody depilacji, aby wyeliminować wszelkie nieprzyjemne następstwa, jest obserwowanie skóry po wykonaniu depilacji konkretną metodą. To bardzo istotne, żebyśmy wiedzieli, czy dany sposób nie przyczynia się do powstawania podrażnień, problemu wrastających włosów lub zapalenia okołomieszkowego. Jeżeli nasze włoski wrastają np. po depilatorze, to wcale nie znaczy, że po wosku również będą one wrastały.

W przypadku osób z problemem wrastających włosów,  zalecam wypróbowanie, każdej z metod depilacji. Ponieważ być może trafimy na tę, po której problem nie będzie. występował. Niestety zdarzają się również osoby, którym włoski wrastają po każdej depilacji. Dla takich osób ratunkiem jest trwałe usunięcie owłosienia (laser). Jeżeli nie możemy pozwolić sobie na laserowe usuwanie owłosienia, warto regularnie stosować peelingi (ziarniste, enzymatyczne, kwasowe) a także codzienne szczotkowania ciała na sucho. To z pewnością pomoże włosom wydostać się nad powierzchnię skóry.

Kolejnym problemem powstającym po depilacji może być zapalenie mieszków włosowych (krostki, które wyskakują w miejscach, z których usunęliśmy włos). Jest to pospolita infekcja bakteryjna dotykająca zarówno kobiety, jak i mężczyzn. Jeżeli na skórze pojawią się krostki, warto zastosować preparaty łagodzące – takie jak w przypadku podrażnień – balsamy, kremy, żele z aloesem, pantenolem. mocznikiem oraz cynkiem.  Jeśli problem dotyczy dużego obszaru skóry, trzeba skonsultować się z dermatologiem. Nigdy nie rozdrapujemy krostek, nie wyciskamy i nie stosujemy peelingów ziarnistych lub szczotki, dopóki problem nie zniknie. Aby uniknąć zapalenia okołomieszkowego po depilacji, bardzo ważne jest, aby bezpośrednio po usunięciu włosków nie wykonywać zbyt intensywnego wysiłku, nie pocić, ponieważ pot oraz ubranie, które mamy na sobie, może przyczynić się do powstania silnego podrażnienia/zakażenia, które niemal zawsze kończą się stanem zapalnym. By zminimalizować ryzyko wystąpienia zapalenia należy możliwie najbardziej zadbać o czystość przyrządów, z których korzystamy w czasie depilacji (maszynki, depilatory, szpatułki). Po wykonanej depilacji możemy użyć kosmetyków łagodzących podrażnienia, założyć przewiewne ubranie i nie doprowadzać do pocenia się skóry.

Jeśli każda depilacja kończy się falą podrażnień skóry, to znaczy, że trzeba zmienić przyzwyczajenia i wybrać inną metodę.