Zgłoś lokalizację TYLKO TERAZ! DARMOWA DOSTAWA OD 99 ZŁ    Facebook Instagram

do kasy suma: 0,00 zł

Zgłoś lokalizację TYLKO TERAZ! DARMOWA DOSTAWA OD 99 ZŁ    Facebook Instagram

Bądź ideałem dla samej siebie!
Bądź ideałem dla samej siebie!

Scrollując media społecznościowe, oglądając programy telewizyjne czy przeglądając magazyny modowe, często widzimy kobiety, które są do siebie łudząco podobne. Mają zgrabne sylwetki, wyrzeźbione brzuchy, kształtne pośladki, długie włosy i nieskazitelne cery. Do niedawna tak powinny wyglądać przedstawicielki płci pięknej zgodnie z powszechnie utrwalanym kanonem piękna. Obecnie tworzy się zupełnie nowa definicja kanonu piękna – bo każda z nas jest inna i nie musi dopasowywać się do społecznie określonych ram.

W myśl definicji kanon piękna to zbiór wzorców i cech, które są uznawane za pożądane u kobiet lub mężczyzn. Dotyczą m.in. budowy ciała, sylwetki czy typu urody. Warto zaznaczyć, że kanon jest kwestią kulturową – cechy, które przez jedno społeczeństwo uznawane są za ideał, wśród innych mogą budzić kontrowersje

WSPÓŁCZESNY KANON PIĘKNA

Obecnie zaczyna obowiązywać zupełnie nowa definicja kanonu piękna cielesnego. Pomimo tego, że nadal za szczególnie atrakcyjne uważane są kobiety, które mogą pochwalić się zgrabnymi figurami, pięknymi włosami i gładką skórą, to bardzo ceniona jest także naturalność.

„Idealna” kobieta nie musi mieć doskonałej cery, określonej fryzury i koloru włosów czy konkretnego typu sylwetki. Coraz częściej w mediach pojawiają się inicjatywy, które promują Ciałopozytywność (body positivity, body neutrality i anty-body shaming). Na pokazach mody czy na łamach popularnych portali i magazynów urodowych pojawiają się modelki plus size, cierpiące na bielactwo czy zmagające się z trądzikiem.

Także coraz więcej gwiazd i celebrytek nie chce ukrywać cellulitu, fałdek na brzuchu, zmarszczek czy siwych włosów. Świadomie rezygnują z retuszu zdjęć oraz nakładania filtrów upiększających na zdjęcia i filmiki w mediach społecznościowych. To wyraz pewnego rodzaju buntu przeciwko temu, co jest uważane za idealne. Są to istotne zmiany w kierunku promowania naturalności, a także dbania o poprawę samooceny kobiet na całym świecie.

PRZEŁAMANIE SPOŁECZNEGO TABU

Na początku 2022 roku szerokim echem w mediach odbiła się kam­pania Victoria’s Secret. Wszystko za sprawą Sofii Jirau – 24-letniej modelki z zespołem Downa – która promowała nową linię bielizny. To przełomowy moment dla światowej mody i stereotypowego ka­nonu piękna. Marka, która do niedawna kojarzyła się z idealnymi modelkami w „rozmiarze zero”, otworzyła się na różnorodność.

Tabu tradycyjnego kanonu piękna od kilku lat przełamuje Paola Antonini – brazylijska modelka, która w wyniku wypadku samochodowego straciła nogę. Kobieta współpracuje z takimi markami, jak L’Oréal, Lancôme, Under Armour czy Nissan. Z powodzeniem jako modelka spełnia się także Winnie Harlow, która cierpi na bielactwo. Współpracowała z takimi firmami, jak Desigual, Diesel czy Swarovski. Można było ją zobaczyć na okładkach „Elle”, „Vouge” czy „Harper’s Bazaar”.

Także Polacy przełamują tabu. Pod koniec ubiegłego roku bardzo głośno było o Wojtku Sawickim, influencerze z niepełnosprawnością. Sawicki razem z partnerką Agatą Tomaszewską pojawili się na okładce „Tygodnika Powszechnego”. Na zdjęciu był nago, oplątany aparaturą, która pomaga mu oddychać. Jego ukochana była ubrana w golf i wąskie jeansy. Fotografia nawiązuje do kultowej sesji Johna Lennona i Yoko Ono, która została opublikowana w magazynie „Rolling Stone”. Celem pary było pokazanie, że niepełnosprawność nie jest przeszkodą dla miłości. Jak napisał Wojtek „w końcu jesteśmy tu po to, żeby zmieniać świat, wywracać kanony do góry nogami”.

Influecerzy, modelki i celebryci, którzy posiadają wady wrodzone, są niepełnosprawni czy cierpią z powodu różnych chorób pokazują, że nie powinno się czuć wstydu z powodu swojej fizyczności. Przeciwnie – trzeba być dumnym ze swojego wyglądu. Szanować swoje ciało i świadomie o nie dbać, nawet jeśli nie wpisuje się w obowiązujący kanon piękna fizycznego.

RÓŻNE OBLICZA PIĘKNA

Za tworzeniem standardów kanonu piękna stoją ludzie. Dlatego zamiast umieszczać konkretne cechy fizyczne na piedestale, postawmy na pewność siebie, samoświadomość i indywidualność. Kobiecość ma nieskończenie wiele twarzy, a każda z nich jest inna - piękno tkwi zarówno w dojrzałej kobiecie, która z dumą pokazuje swoje siwe włosy i zmarszczki wokół oczu, młodej dziewczynie, która ma pełne uda, duży biust i zaokrąglony brzuch, sportsmence z wyraźnie widocznymi mięśniami czy kobiecie z niepełnosprawnością.

Ważne, żeby nauczyć się spoglądać w lustro i widzieć cechy, które w sobie lubimy. Poczuć się wystarczającą, pewną siebie i złapać wiatr w żagle – mieć pasje, spełniać marzenia, dążyć do realizacji zawodowych celów i ciekawie żyć.

100 LAT KOBIECEGO PIĘKNA. JAK ZMIENIAŁ SIĘ KANON KOBIECEGO PIĘKNA W EUROPIE I STANACH ZJEDNOCZONYCH?

POCZĄTEK XX WIEKU

„Perfekcyjna” kobieta miała talię osy i duży biust, jednak już w latach 20. Zrezygnowano z opinających sylwetkę gorsetów na rzecz prostych sukienek, które ukrywały krągłości.

LATA 30.

Czas podkreślania kobiecych kształtów i moda na sylwetkę typu klepsydra.

LATA 40.

Kobiety przestały być postrzegane jako delikatne i subtelne istoty – idealne przedstawicielki płci pięknej miały wysportowane ciała (szerokie ramiona, wcięte talie, pokaźne biusty, zaokrąglone biodra i szczupłe nogi), niczym popularne pin-up girls.

LATA 50.

Symbolem idealnej kobiety była seksowana Marilyn Monroe, która mogła pochwalić się wąską talią, dużym biustem oraz kształtnymi biodrami.

LATA 60.

Należały do legendarnej modelki Twiggy, która wyróżniała się bardzo szczupłą, nieco męską sylwetką.

LATA 70.

Przyniosły ze sobą modę na kanon piękna opierający się na wysportowanych sylwetkach. Nastał bunt przeciwko postrzeganiu kobiet jako przedstawicielek „słabej płci” i obiektów seksualnych.

LATA 80.

Zapanowała moda na aerobik i umięśnione sylwetki. To początki ery supermodelek, wśród których była m.in. Claudia Schiffer.

LATA 90.

Era tzw. heroin chic, która należała do ekstremalnie chudych kobiet o bladych ciałach. Za ikonę uważano wtedy supermodelkę Kate Moss – jej nonszalancki, rokowy styl kopiowały kobiety na całym świecie.

POCZĄTEK XXI WIEKU

Nastąpił powrót wysportowanych sylwetek. Zapanowała moda na jędrne, gładkie i mocno opalone ciała. W latach 00. Znacznie wzrosła popularność chirurgii plastycznej, a szczególnie operacji powiększania piersi.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium